Hoppa till huvudinnehåll
Två skålar fyllda med veganskt mat

Bli vegan på 28 dagar

Vi vill göra det så enkelt som möjligt att äta växtbaserat. Därför har vi samlat våra bästa tips nedan, allt från veckomenyer, förslag på frukost, alternativ till mellanmål och våra tankar kring mat.  Om du saknar något eller har frågor, tveka inte på att kontakta oss. Enklast är det att nå oss via Facebook eller Instagram.  

Skål med ris, vegobitar i jordnötssås och koriandersallad

Första veganveckan

Här har vi styrt upp recept och en inköpslista för din första veganvecka! Det här kan vara den svåraste veckan för dig som inte är van att äta veganskt eftersom du kanske måste smaka nya produkter och laga mat som du eventuellt aldrig har ätit tidigare.  Men det är nog ändå enklare än många tror, den här veckan bjuder vi bland annat på vegobitar i jordnötssås, spenatpaj och vegofilér med ugnsbakad sötpotatis.  Lycka till! 

Linsgryta med portabello på ett bord med höstlöv

Andra veganveckan

Nu är det dags att kicka igång vecka 2.  Förhoppningsvis känns den här veckan lite enklare för dig som testar att ställa om kosten till växtbaserad, glöm inte att det är en process som tar tid och att vi finns här för dig om du har frågor och funderingar! Här har vi styrt upp recept och en inköpslista för din andra veganvecka. Denna vecka bjuder vi på bland annat linsgryta, vegansk palak med tofu och kebabspett i pitabröd. 

Gräddig pasta på vit tallrik, det ligger champinjoner intill tallriken

Tredje veganveckan

Woho, nu är du inne på din tredje veganvecka! Vi hoppas att du börjar känna dig mer självsäker i matlagningen och hunnit upptäcka vilka smaker som passar dig. Denna vecka bjuds det på bland annat krämig pasta med svampsås, kikärtscurry och en krämig, syrlig gryta inspirerad av Biryani. 

Tallrik med vegansk tikka masala, ris och grönsaker

Fjärde veganveckan

Sista veckan eller bara början? Nu är du inne på din fjärde vecka, grattis! Vi hoppas att du har hunnit upptäcka nya smaker, produkter och rätter som du vill behålla även efter denna testperiod tillsammans oss. På veckans meny står bland annat en vegansk tikka masala, en poké bowl och klassisk lasagne, fast utan några djur inblandade. 

Macka med sylt och jordnötssmör

Veganvänliga mellisar

Vi är alla olika, vissa gillar att äta samma sak varje dag och andra går på magkänsla. Detsamma gäller mellanmål. Vissa har stillasittande jobb och behöver kanske bara äta någon frukt till mellis, medan andra kanske tränar hårt och behöver mer rejäla portioner. Vi har samlat våra bästa tips på mellanmål här. Ta det som passar din livsstil bäst!

Vegansk smoothie bowl

Vardagsfrukost för veganer

Börja dagen med en växtbaserad frukost. Det finns massor av roliga pålägg, växtdrycker och växtgurt till vardagsfrukosten, samtidigt kommer det hela tiden nya produkter. Här har vi samlat några av våra produktfavoriter samt länkar till goda frukostrecept.

Det är tack vare våra medlemmars stöd som vi kan fortsätta sprida vego i tidningar, reklam och här på webben. Som månadsgivare stödjer du Djurens Rätts arbete för djuren med valfri summa via autogiro. I gåvan ingår ditt medlemskap och vetskapen om att du är med och gör skillnad för djuren, varje dag.

Fler lästips!

Inspirationsmagasin till din dörr – Gratis!

Beställ hem

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden

Lämna följande fält tomt