Hoppa till huvudinnehåll
Linsgryta med portabello på ett bord med höstlöv

Vecka 2 - 4 portioner, 7 middagar

Nedan har vi styrt upp en inköpslista för din andra veganvecka! Vi utgår från att du har basvaror som olja, salt och peppar hemma. Allt annat listar vi nedan. Glöm inte att komplettera med frukostmat och mellanmål.

När vi kollade med våra följare om matvanor visade det sig att en större majoritet äter lunch ute eller på skolan och att det är middag de flesta lägger störst fokus på. Dessutom var det många som gillade att få mat över under middagen och göra matlåda. Därför valde vi att fokusera på middagar.

Det är svårt att göra en inköpslista som ska passa olika individer och familjekonstellationer men vi har sammanställt 7 middagar med 4 portioner för varje dag. Bor du själv eller är ni färre eller fler än 4 i hushållet? Se då till att anpassa mängderna eller gör matlådor av samma rätt. Lycka till!

Ladda ner inköpslista.

paalak paneer

Vegansk Palak paneer

Den smakrika och kryddiga grytan Palak paneer är en indisk lakto-vegetarisk maträtt bestående av bland annat spenat och färskosten paneer. Vi har veganiserat receptet genom att byta ut osten mot mustig tofu kryddad med näringsjäst. Mums! 

fyra spett på ett bord med pitabröd i bakgrunden

Kebabspett på formbar färs

Kebabspett, kebabbiffar, kebabbullar - ja med formbar färs är valmöjligheterna oändliga. Vi har valt att göra det enklaste genom att krydda färsen med kebabkrydda och forma kring ett spett. Bara att steka i en panna eller slänga på grillen. Ät tillsammans med vegansk tzatziki och pitabröd. 

Vegansk carbonara med tofu på ett bord tillsammans med juice och tomatsallad

Vegansk carbonara

Detta kan vara världens enklaste recept! Vegansk carbonara med rökt tofu, du kan välja att smaksätta tofun själv med liquid smoke eller köpa färdigrökt tofu t.ex från Yipin. Föredrar du vegansk bacon finns det gott om alternativ i kyldiskarna. T.ex den från ICA GOTT LIV. 

Grön ärtsoppa med basilikablad

Grön ärtsoppa med sting

Gröna ärtor kan vara den godaste baljväxten någonsin – spänstiga, söta och fantastisk goda som snacks, i sallader eller i detta fall mixade till en krämig och het soppa. Receptet kommer från Vegoteket och publicerades i Djurens Rätt nr 1/2014. 

Linsgryta med portabello på ett bord med höstlöv

Linsgryta med portabello

Linser borde vara stapelvara hemma hos alla. Dessa små baljväxter är inte bara fullproppade med järn och protein, det går att göra alla möjliga typer av grytor och biffar av dessa. Här följer en värmande vegansk linsgryta med mathavre och portabellosvamp.

Vegansk pastagratäng på en tallrik intill en form med mer pastagratäng

Färgglad pastagratäng

Pigga upp vardagen med färgglad och krämig pastagratäng. Testa att variera efter de grönsaker din mage och smaklökar gillar. För att göra rätten sojafri kan du välja en ärtbaserad korv, t.ex. den från Peas of heaven. 

gratäng i ugnsform på bord

Potatis-och pumpagratäng

Pumpa får sällan den uppmärksamhet den förtjänar, men nu så! Koka pumpatärningar och ha i sallad, gör picklad pumpa till dina lyxmackor eller gör som vi och ordna en pumpagratäng. Servera med grönsaksbiffar eller vegobullar. 

Det är tack vare våra medlemmars stöd som vi kan fortsätta sprida vego i tidningar, reklam och här på webben. Som månadsgivare stödjer du Djurens Rätts arbete för djuren med valfri summa via autogiro. I gåvan ingår ditt medlemskap och vetskapen om att du är med och gör skillnad för djuren, varje dag.

Inspirationsmagasin till din dörr – Gratis!

Beställ hem

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden

Lämna följande fält tomt