Hoppa till huvudinnehåll

Vardagsfrukost för veganer

Frukost är den måltiden på dagen som kanske innehåller mest mejeriprodukter. Här har vi samltar våra bästa tips för att börja dagen med en växtbaserad frukost! Det finns massor av roliga pålägg, växtdrycker och växtgurtar till vardagsfrukosten, samtidigt kommer det hela tiden nya produkter. Nedan har vi samlat några av våra produktfavoriter samt länkar till goda frukostrecept.

Pålägg

Det finns många olika sorters pålägg som är veganska. Oftast hittar du dessa i välsorterade matbutiker i kyldisken bland andra vegoprodukter. Några av våra favoriter är HUJ Vegetarisk Pastej Original, med smak av karljohansvamp som är baserad på svenska vita bönor. Quorn skivat pålägg finns i två smaker: Chicken Style påminner om kyckling i smaken och Rökt smak påminner mer om skinka. 

Sedan ska inte avokado med lite örtsalt glömmas bort som ett dundergott pålägg!

Vegetabilisk smör

Margarinsorterna som är veganska har femdubblats bara de senaste åren. Några av favoriterna är Flora växtbaserad, Vegan bredbart och Becel lätt.

Ostar

Ost på mackan är ingenting du behöver hoppa över när du äter veganskt, det finns nämligen en uppsjö av veganska ostar där ute. När det kommer till mjukost så är Oatlys På mackan den mest lättillgängliga, den är baserad på havre. Utöver den så är Creamy Smooth Tofutti och Violife creamy vanliga i butikerna.

Är det en skiva ost du vill ha på mackan så finns det också mycket olika märken att välja mellan. Våga testa lite olika tills du hittar din favorit! Violife är ett vanligt varumärke i affären med flera av smakvarianter på deras ostar.

Green Vie finns i vissa välsorterade matbutiker och har bland annat vegansk parmesan i sitt sortiment. 

Istället för yoghurt – växtgurt

Växtgurt är superlätt att få tag på. De vanligaste sorterna är Alpro, Planti och Oatly. Produkternas bas varierar men de populäraste är gjorda på soja eller havre, det finns även de gjorda på kokos eller mandel.

Istället för mjölk – växtdrycker

Det finns en uppsjö av drycker gjorda på diverse frön, nötter och spannmål som funkar i gröten, som dryck, i en smoothie eller givetvis i kaffet. Flera varumärken såsom Oatly och Alpro har växtdryck som är specialframtagna för att ha just i kaffe.

Kom ihåg att när det står t. ex. "havredryck", är alltså detta det du använder istället för komjölk - ordet "mjölk" får nämligen inte stå på vegomjölkens förpackningar.

Frukostrecept - starta dagen med en god frukost

Chiapudding i ett glas med några blåbär på ett bord.

Chiapudding med vanilj och bär

Få till en lyxfrukost på nolltid. Se till att kvällen innan förbereda en portion. Dessa små chiafrön är fyllda med omega-3 och deras lösliga fiber bidrar till en hälsosam tarm, bra mättnad och en stabil blodsockernivå.

Scrambled tofu i en vit skål på ett bord.

Scrambled tofu

Scrambled tofu med smak av "ägg". Det är kala namak, ett svart salt som ofta används i sydasiatiska rätter, som ger tofun den äggliknande smaken. 

Två glas med overnight oats toppade med hallon och blåbär.

Overnight oats

Den kalla gröten är ett nyttigt frukostalternativ, som är lätt att göra själv med lite havregryn och valfri växtdryck. Den måste få vila i kylskåp under natten eller i alla fall ett par timmar innan den blir sådär härligt grötigt. 

Veganska pannkakor dekorerade med blåbär och hallon.

Veganska pannkakor

Perfekta pannkakor utan både ägg och mjölk utan några konstigheter. De är superenkla att slänga ihop och passar fint till helgfrukost eller varför inte till torsdagssoppan?! 

Det är tack vare våra medlemmars stöd som vi kan fortsätta sprida vego i tidningar, reklam och här på webben. Som månadsgivare stödjer du Djurens Rätts arbete för djuren med valfri summa via autogiro. I gåvan ingår ditt medlemskap och vetskapen om att du är med och gör skillnad för djuren, varje dag.

Inspirationsmagasin till din dörr – Gratis!

Beställ hem

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden