Hoppa till huvudinnehåll

Vardagsfrukost för veganer

Börja dagen med en växtbaserad frukost. Det finns massor av roliga pålägg, växtdrycker och växtgurt till vardagsfrukosten, samtidigt kommer det hela tiden nya produkter. Nedan har vi samlat några av våra produktfavoriter samt länkar till goda frukostrecept.

Pålägg
Det finns många olika sorters pålägg som är veganska. Några av våra favoriter är pastej från Pastejköket, dessa är gjorda på karljohansvamp samt ärtprotein och finns i välsorterade butiker. Quorn skivat pålägg finns i två smaker: Lätta och välsmakande påminner om kyckling i smaken och Rökt smak påminner mer om skinka. Båda finns i välsorterade butiker.

Vegetabilisk smör
Margarinsorterna som är veganska har femdubblats bara de senaste åren. Några av favoriterna är Flora växtbaserad, Vegan bredbart och Becel lätt.

Ostar
Ost på mackan är ingenting du behöver hoppa över när du äter veganskt, det finns nämligen en uppsjö av veganska ostar. När det kommer till mjukost så är Oatlys På mackan den mest lättillgängliga, den är baserad på havre. Utöver den så är Cremy smooth Tofutti och Violife creamy vanliga i butikerna.

Är det en skiva ost du vill ha på mackan så har Violife en uppsjö av smakvarianter på deras ostar. Dessutom finns ett relativt ny märke som heter Green Vie som har börjat dyka upp här och var med både bredbara och skivbara ostar.

Istället för yoghurt – växtgurt
Växtgurt är idag lätt att få tag på. De vanligaste sorterna är Alpro, Planti och Oatly. Produkternas bas varierar men de populäraste är gjorda på soja eller havre, det finns även de gjorda på kokos eller mandel.

Istället för mjölk - växtdrycker
Det finns en uppsjö av drycker gjorda på diverse frön, nötter och cerealier som funkar i gröten, som dryck, i en smoothie eller givetvis i kaffet. Numera har bland annat Oatly och Alpro växtdryck som är specialframtagna för att ha i kaffe.

Frukostrecept - starta dagen med en god frukost

Chiapudding i ett glas med några blåbär på ett bord.

Chiapudding med vanilj och bär

Få till en lyxfrukost på nolltid. Se till att kvällen innan förbereda en portion. Dessa små chiafrön är fyllda med omega-3 och deras lösliga fiber bidrar till en hälsosam tarm, bra mättnad och en stabil blodsockernivå.

Scrambled tofu i en vit skål på ett bord.

Scrambled tofu

Scrambled tofu med smak av "ägg". Det är kala namak, ett svart salt som ofta används i sydasiatiska rätter som ger tofun den äggliknande smaken. 

Två glas med overnight oats toppade med hallon och blåbär.

Overnight oats

Den kalla gröten är ett nyttigt frukostalternativ, som är lätt att göra själv med lite havregryn och valfri växtdryck. Den måste få vila i kylskåp under natten eller i alla fall ett par timmar innan den blir sådär härligt grötigt. 

Veganska pannkakor dekorerade med blåbär och hallon.

Veganska pannkakor

Perfekta pannkakor utan både ägg och mjölk utan några konstigheter. De är superenkla att slänga ihop och passar fint till helgfrukost eller varför inte till torsdagssoppan?! 

Fler lästips!

Inspirationsmagasin till din dörr – Gratis!

Beställ hem

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden

Lämna följande fält tomt