Hoppa till huvudinnehåll
Skål med ris, vegobitar i jordnötssås och koriandersallad

Vecka 1 - 4 portioner, 7 middagar

Nedan har vi styrt upp en inköpslista för din första veganvecka! Vi utgår från att du har basvaror som olja, salt och peppar hemma. Allt annat listar vi nedan. Glöm inte att komplettera med frukostmat och mellanmål.

När vi kollade med våra följare om matvanor visade det sig att en större majoritet äter lunch ute eller på skolan och att det är middag de flesta lägger störst fokus på.  Dessutom var det många som gillade att få mat över under middagen och göra matlåda. Därför valde vi att fokusera på middagar.

Det är svårt att göra en inköpslista som ska passa olika individer och familjekonstellationer men vi har sammanställt 7 middagar med 4 portioner för varje dag. Bor du själv eller är ni färre eller fler än 4 i hushållet? Se då till att anpassa mängderna eller gör matlådor av samma rätt. Lycka till! 

Ladda ner inköpslistan. 

Skål med ris, vegobitar i jordnötssås och koriandersallad

Vegobitar i jordnötssås

Vi varnar för den här rätten då den kan vara beroendeframkallande! Finns det en bättre kombination än jordnötssmör, hetta och sälta? Tillsammans med vegobitar, frisk lime och koriander får du en magisk gryta som piffar upp de allt kallare dagarna.

Krämig pastasås med vegansk parmesan i en svart skål

Krämig avokadopasta

Den här enkla rätten är en riktig vardagsräddare. Den mättar bra och lyfter fantastiska smaker. Många är dock kluvna när det kommer till avokado då det krävs ganska mycket vatten för att de ska bli fina och transporteras långa vägar till våra kalla och mörka breddgrader. Så vill du äta rätten ofta kan du testa att byta ut avokado mot 4 dl upptinade gröna ärter, mixa slät och servera.

tofu i grön currygryta

Vegansk grön curry med tofu

En klassiker hemma hos många är grön curry-gryta, i varje fall för alla som gillar thailändsk mat! Denna innehåller kokosmjölk, stekt tofu och lite grönt. Ja, med bara sex ingredienser och ris kan du få en kanonmiddag. 

Sötpotatissoppa i en skål på en rutig handduk på ett bord. Det ligger bröd bredvid handduken.

Krämig sötpotatissoppa

Finns det något bättre än en värmande soppa för de riktigt kalla dagarna? Detta recept innehåller både kokosmjölk, sötpotatis och chili för att få in mer hetta under vintern. Dessutom använder vi röda linser för att göra soppan lite matigare. Enkelt, snabbt och gott! 

Vegansk korvstroganoff i en stekpanna

Vegansk korvstroganoff

Hur många har inte skolminnen med korvstroganoff? Det känns så mycket skolmatsal och det gillar vi! Men denna är givetvis utan några djur. Vi använder en vegansk falukorv och vegetabilisk grädde. Perfekt för hela familjen!

Veganska filéer och en grön chili på en tallrik.

Vegofilé med grön chili och lime

Kryddig och uppfriskande marinad för dig som gillar kombinationen av lime, ingefära och grön chili. Marinaden är så god att vi vanligen sparar det som inte kommer med i stekpannan och använder den som salsa över filéerna och potatisen.

Vegansk spenatpaj med ost

Det behöver inte vara ett projekt att få till en paj mitt i veckan. Särskild inte om du använder färdig färsk pajdeg, de är oftast veganska! Fyllningen består av en stanning med tofu, spenat och smältbar vegansk ost.  Fantastisk god och superenkelt om du inte gör degen själv ;).

Få mer inspiration i brevlådan! Du kanske vill hjälpa till att rädda klimatet med grönare matval, kanske vill du äta bättre mat för kroppen eller du kanske bara ogillar tanken på att djur föds upp i industrier för att bli mat? Du har möjligheten att vara en riktig hjälte i ditt val av mat genom att själv välja vego på tallriken. 

Inspirationsmagasin till din dörr – Gratis!

Beställ hem

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden

Lämna följande fält tomt