Hoppa till huvudinnehåll
En poster där det står "bäst i test" men två produkter från veganska märket Oumph!
Vegokoll

Oumph! har fått en ny skrud och vinner Bäst i Test!

Oumph! Ch*cken Style Chunks blev vinnare i Testfaktas jämförande test av vegetariska bitar. Tio professionella kockar bedömde produkternas sensoriska egenskaper och ingående näringsämnen analyserades. Oumph! Ch*cken Style Chunks fick genomgående höga betyg och kom sammantaget ut som den bästa produkten. Under våren 2024 rullar dessutom Oumph! ut sin nya förpackningsdesign i dagligvaruhandeln.

Vi är otroligt stolta över denna vinst. Smak och textur är i Oumph!s DNA och en ledstjärna i allt vi gör. För att människor ska vilja äta mer växtbaserat måste produktkvaliteten vara riktigt hög, och nu har vi det svart på vitt - Oumph!s Ch*cken Style Chunks är bäst i Sverige säger Henrik Åkerman, Global Brand Leader, Oumph!

Testfakta har testat de fyra mest sålda fabrikat av frysta vegobitar på den svenska marknaden. Testet omfattar både en kemisk analys och en bedömning av smak, doft, konsistens och utseende efter tillagning i en neutral stekolja.

Den kemiska analysen av ingående näringsämnen har genomförts av Eurofins Food & Feed Testing i Lidköping och den sensoriska analysen av The Taste Lab, specialiserade på analytiska tester av livsmedelsprodukter.

Konsumenten efterfrågar i allt större utsträckning trovärdig, jämförande fakta om olika livsmedelsprodukter, baserat på professionell utvärdering och laboratorieanalys. I det här testet lät vi tio professionella kockar bedöma smak, konsistens, doft och utseende i ett blindtest. Oumph! var den produkt som kom ut sammantaget bäst, säger Bengt Vernberg på Testfakta.

Johan Swahn som är sensorisk forskare och grundare av The Taste Lab fyller i:

I testet blev det snabbt tydligt vilken avgörande roll texturen spelar för hur mycket en produkt uppskattas. Konsistensen blir därmed extra viktig för produkter som är tänkta att användas i rätter där de ska stå för mycket av texturen, som i grytor, sallader och wraps säger Johan Swahn, sensorisk forskare och grundare av The Taste Lab som genomfört testet.

Oumph! Ch*cken Style Chunks är neutrala bitar med lätt kyckling-arom som passar i en uppsjö av rätter. Bitarna är lätta och snabba att tillaga och har en ”köttig” textur. Oumph! Ch*cken Style Chunks finns i förpackning på 280 g och lanserads nyligen även som storpack på 700 g i alla svenska dagligvarukedjor.

NY DESIGN

Under våren 2024 rullar Oumph! ut sin nya förpackningsdesign i dagligvaruhandeln. Den nya designen bygger vidare på Oumph!s klassiska varumärkesidentitet, men ökad tydlighet och särskiljning ska göra det lättare att både hitta varumärket och välja bland produkterna.

Oumph! har alltid haft otroligt snygga förpackningar som stuckit ut inom den vegetariska kategorin, men för konsumenten har det varit svårt att navigera snabbt bland smakerna. Med den nya förpackningsdesignen kommer det bli lättare att särskilja de olika produkterna från varandra samtidigt som vårt fokus på food appeal kommer bli ännu tydligare. Dessutom kommer färgen bidra till att förpackningarna kommer att poppa mer i hyllan som helhet säger Elisabeth Samuelsson, Brand Manager för Oumph! i Norden.

I den nya designen får varje smak en egen färg med smakassociation, tydligare text och uppdaterade matbilder med mer fokus på produkten. Kartongen blir nu också vändbar, så att den kan användas både liggande och stående.

Oumph! har arbetat med Magdalena Czarnecki sedan start med sin förpackningsdesign och fortsätter samarbetet även i detta projekt.

Det är fantastiskt att få arbeta med ett så starkt och differentierat varumärke som Oumph! Med den nya designen blir budskapshierarkin tydligare och lättare att koda av. Vi har förstärkt igenkänningsfaktorn genom att plocka in grafiska element som ytterligare cementerar ”Oumph!ighet” och som instinktivt lirar med varumärket säger Magdalena Czarnecki, Art Director.

Om Oumph!

Varumärket Oumph! är en favorit i Norden och UK. Varumärket grundades 2015 i Sverige och producerar grymt god växtbaserad mat för en bred publik. Varumärket har de senaste åren rönt stora framgångar med utmärkelser som Livsmedelspriset 2015, Årets Dagligvara 2016, Best Brand i World Food innovation Award 2021 och Top 10 Most recommended brands 2022. Oumph! finns idag i hela Norden, Storbritannien och Nederländerna. Oumph! förvärvades av the LIVEKINDLY COLLECTIVE sommaren 2020.

OM TESTFAKTA

Testfakta är ett oberoende test- och researchföretag specialiserat på laboratorietester och utvärdering av produkter för konsumenter och yrkesanvändare. Testerna utförs i samarbete med ett europeiskt nätverk av certifierade test- och forskningslaboratorier, specialiserade inom olika produkt- och provningsområden. Testfakta utför tester på uppdrag av media, tillverkare, återförsäljare och myndigheter med syfte att verifiera, kontrollera och kommunicera kvalitet och prestanda.

Vill du äta mer vego? Ladda ner vår kostnadsfria app Välj Vego och få tillgång till aktuella utmaningar. Det finns också möjlighet att starta egna utmaningar! Välj hur mycket vego du vill äta (frukost, lunch, middag eller alla) och bjud in vänner. Starta dina nya vegovänliga vanor idag! 

Ladda ner vårt nya inspirationsmagasin - helt kostnadsfritt!

Ladda ner

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden