Hoppa till huvudinnehåll
En tortilla med veganska nuggets och grönsaker på serverad på en bricka.
Vegokoll

Impossible Foods lanserar i Europa

Två Impossible Foods-produkter debuterade på den europeiska marknaden nyligen. The Impossible Chicken Nuggets och Impossible Sausage finns numera tillgängliga på mer än 300 platser i Storbritannien. Företaget säger att "tusentals" platser kommer att följa senare i år.

Impossible kommer till Europa med två produkter! Något som saknas i produktsortimentet i Europa är dock märkets signaturprodukt, Impossible Burger. Den har pausats på grund av oro för sojaleghemoglobinet – som kommer från proteinet som finns i rotknölarna på sojaväxter. Soja är redan en av de vanligaste GMO-grödorna, men Impossibles sojaleghemoglobin kommer från att implantera sojagener i genetiskt modifierad jäst för att skapa den järnrika köttliknande smaken och färgen.

Medan Impossibles största konkurrent Beyond Meat har sett en bred distribution utanför USA, har Impossible kämpat för att få fotfäste till stor del tack vare tekniken. Impossibles teknik fick GRAS-status (Generally Recognized as Safe) hos den amerikanska motsvarigheten till Livsmedelsverket år 2019, men EU och UK har släpat hälarna på att godkänna det eftersom genetisk modifiering är mer strikt reglerad här. Impossible Foods lämnade in ansökan till den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet år 2019. I oktober förra året sa de att de också hade lämnat in en ansökan till Brittiska motsvarigheten till Livsmedelsverket. Trots förseningarna har Impossible snabbt ökat tempot och öppnat marknader i Australien, Nya Zeeland och Förenade Arabemiraten sedan i höstas.

The UK has a unique and unrivalled chicken shop culture that we’re confident our nuggets will compete in because first and foremost they taste better, and they’re also better for you and better for the planet. And there’s more to come — later this year we’ll be expanding to supermarkets and rolling out additional products. We can’t wait for our friends and fans in the UK to finally taste our products, säger Peter McGuinness, som är CEO för Impossible Foods.


Impossible säger att deras nya kycklingprodukter kan hjälpa britter att minska sin kycklingkonsumtion och dess påverkan på klimatet. Företaget rapporterar att 75 procent av britterna äter kyckling varje vecka och nästan 90 procent varje månad. Jämfört med konventionell kyckling kräver Impossibles nuggets 55 procent mindre vatten, 24 procent mindre mark och producerar 24 procent färre utsläpp samtidigt som de levererar 13 gram protein per 100-grams portion och 25 procent mindre natrium.

Impossibles veganska korvar har också miljövinster, de kräver 88 procent mindre vatten, 77 procent mindre mark och producerar 47 procent färre utsläpp än fläskkorvar samtidigt som de levererar 5,6 gram protein, 2,5 gram fibrer och 1,1 milligram järn per biff.

Få mer inspiration! Du kanske vill hjälpa till att rädda klimatet med grönare matval, kanske vill du äta bättre mat för kroppen eller du kanske bara ogillar tanken på att djur föds upp i industrier för att bli mat? Du har möjligheten att vara en riktig hjälte i ditt val av mat genom att själv välja vego på tallriken.

Ladda ner vårt nya inspirationsmagasin - helt kostnadsfritt!

Ladda ner

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden