Hoppa till huvudinnehåll
Veganska baslivsmedel, främst frukt och grönt, fotat ovanifrån på bordsyta.
Vegokoll

Vegobarometern 2021 - Rekordmånga väljer bort köttet

Axfoods vegobarometer har nu publicerats för sjätte året i rad. I årets mätning av svenska konsumenters beteenden och attityder kring vegetarisk mat syns flera mycket positiva siffror, inte minst en rekordstor andel vegetarianer och veganer!

Rekordmånga veganer och vegetarianer

Vegobarometern är en undersökning som årligen genomförs av Kantar Sifo, på uppdrag av Axfood. I årets undersökning ses en fortsatt uppåtgående trend för vego och hela 9 % av de tillfrågade räknar sig till grupper vegetarianer eller veganer. Under alla tidigare år då undersökningen genomförts har siffran legat mellan 6-7 %. Bland gruppen 16-34 åringar är andelen vegetarianer och veganer som störst, och nära 15 % av de unga väljer nu bort köttet från tallriken.

Största förändringen sker bland flexitarianer

Den största förändringen sker dock inom gruppen flexitarianer. En klar majoritet (59 %) av svenskarna väljer nu bort köttet minst en dag i veckan och andelen som aldrig äter vegetariskt har i minskat med nära hälften, från 21 % till 12 %. En femtedel (21 %) uppger också att de kommer att fortsätta minska sin köttkonsumtion under det kommande året. Bland dem är den största drivkraften klimat- och miljöskäl, vilket omnämns som den huvudsakliga anledningen av 67%. Andelen som minskar sin köttkonsumtion främst av djurrättsskäl har i sin tur ökat från 8 % till 12 %.

För en fortsatt generell minskning av köttkonsumtionen är den viktigaste faktorn ökad kunskap om vegetarisk matlagning, det uppger 39 % av de tillfrågade. 

Trenden att allt fler äter alltmer vegetarisk kost utan att helt överge köttet håller i sig, och är positiv både för den egna hälsan och för planeten. Att ställa om till mer växtbaserad mat är en förutsättning för att vi genom en mer hållbar matproduktion och matkonsumtion ska kunna minska matens totala klimatpåverkan, och för att nå de uppsatta och nödvändiga klimatmålen, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

Försäljningen av vegoprodukter ökar

Under de senaste fem åren har försäljningen av vegetariska produkter ökat med 10-15 % årligen för frysta vegetariska produkter, och med 20-40 % årligen för kylda vegetariska produkter. Axfood uppger att siffrorna i själva verket är ännu högre, då allt fler vegoprodukter nu räknas till andra kategorier som t.ex. korv eller pizza, och inte explicit som vegoprodukter.

Du kan göra skillnad!

Välj Vego gläds över många av siffrorna i årets Vegobarometer, både den ökade andelen vegetarianer och veganer och ökningen av flexitarianer. Oavsett var du befinner dig i din vegoresa gör du något positivt varje gång du väljer vego på tallriken!

Behöver du mer vegoinspiration i vardagen? Anta vår utmaning “Bli vegan på 28 dagar!” och få en kickstart i din vegoresa! Du får allt från veckomenyer, inköpslistor, förslag på frukost, alternativ till mellanmål och våra tankar kring mat.

Ladda ner vårt nya inspirationsmagasin - helt kostnadsfritt!

Ladda ner

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden