Som ett av Sveriges främsta och största livsmedelsföretag gör Orkla Foods hållbarhetsarbete stort avtryck på både miljön och de statuerar även exempel för andra företag. Hållbarhetsberättelsen lyfter både att vi är den sista generationen som har chans att bromsa miljöförändringarnas effekter och hur vi kan praktiskt göra det.
Utifrån bland annat livsmedelsverkets kostråd har Orkla tagit fram hållbarhetsmål för maten de producerar. Bland dessa återfinns mål som bland annat innebär att öka deras vegetariska sortiment med 100 procent (!) till 2025. Under 2018 lyckades de utöka sortimentet med hela 24 procent.
Utöver att utöka vego-utbudet har flera insatser för att lyfta den vegetariska maten i skolor och i andra offentliga måltider, tagits fram. Exempel på detta är ett vegetarisk koncept under namnet Fast Fusion Friday som ska göra det lite roligare för barn i skolåldern att äta både rätt och äta upp. Serveringarna har ett streetfood-upplägg som gör fredagen lite speciell. Dessutom är det ett stort fokus på matsvinn och lönsamhet.
För oss är det viktigt att god mat och dryck tillagas med kärlek och omtanke om både människor, djur, miljö och samhället i stort. Med glädje, passion, gedigen kunskap och insikter från omvärlden utvecklar vi mat och dryck som smakar gott, och gör gott.
Det helt veganska varumärket Anamma, som är ett av Orkla Foods många varumärken, använder sig av certifierat sojaprotein som odlats i Europa och USA. Odlingarna ligger inte i regnskogsområden och är inte genmodifierade. Dessutom är förpackningarna till största del tillverkade av ett biobaserat material gjort på sockerrör.
Orkla Foods Sverige är också en del av nätverket Växtbaserad Sverige som arbetar för att främja omställningen till ökad produktion och konsumtion av växtbaserade livsmedel. I juni 2018 antog Orkla Foods Sverige dessutom en buräggsfri policy, ett beslut som gör skillnad för väldigt många hönor.