Hoppa till huvudinnehåll
Thumbnail
Vegoguiden

Laga vegansk mat

Att laga vegansk behöver inte vara komplicerad. Det är bara din ambitionsnivå som sätter gränser på hur enkelt det får vara. Det är helt okej att bara koka nudlar med vegansk buljong. Gillar du utmaningar kan du försöka att göra egen seitan eller en marängtårta av kikärtsspad. Nedan samlar vi några tips för att göra din omställning i köket enklare.

1. Växtbaserad kött

Bredden på veganska köttsubstitut är enorm. Allt från burgare, korvar och vegofärs till pulled vego, salami och "kycklingbitar". Det gör det enkelt att t.ex byta ut den animaliska färsen mot sojafärs i en vanlig bolognese eller hamburgaren mot en växtbaserad burgare vid grillen. Det behöver inte vara specifikt svårt att veganisera en måltid.

2. Mejeriprodukter

Det finns en uppsjö av drycker gjorda på diverse frön, nötter och cerealier som funkar i gröten, som dryck, i en smoothie eller givetvis i kaffet. Numera har bland annat Oatly och Alpro växtdrycker som är specialframtagna för att ha i kaffe. Dessutom finns det en hel del syrade produkter som olika växtgurtar och créme fraiche till matlagningen. Det finns även en uppsjö av fetare produkter som påminner om grädde som du kan göra gratänger med eller vispa till fluffig grädde som gör jordgubbarna bra sällskap. De vanligaste varumärken är Alpro, Planti och Oatly. Produkternas bas varierar men de populäraste är gjorda på soja eller havre.

3. Alternativ till ägg

Att ersätta ägg är nog enklare än du tror, i bakning går det att variera med  en mängd olika komponenter beroende på vad du bakar. Även äggsmak går att efterlikna med ett salt - Kala namak - som påminner om äggsmak. Tofu och särskild silkestofu fungerar utmärkt när du gör paj med stanning . 

Inspirationsmagasin till din dörr – Gratis!

Beställ hem

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden

Lämna följande fält tomt