Hoppa till huvudinnehåll
Flera bönor, tofu och nötter på ett bord och en krittavla med ordet: Protein

Hur får jag i mig protein som vegan?

En myt som cirkulerar är att vegansk mat är proteinfattig, eller att det är svårt att få i sig protein. Protein är visserligen väsentligt för kroppen men det finns gott om protein i vegetabilisk mat.  
 

Protein brukar kallas för kroppens byggstenar. Det behövs bland annat för att bygga upp celler och för att bilda enzymer och hormoner. Många är rädda att inte få i sig tillräckligt mycket protein. Men faktum är att nästan alla får i sig mer protein än de behöver, eftersom protein finns i större eller mindre mängd i nästan all mat.

Protein i vegetabilier

Bönor, linser och andra baljväxter är bra vegetabiliska proteinkällor. Det finns även olika produkter som quorn, tofu och "sojakött" som innehåller mycket protein. Bröd och andra spannmålsprodukter bidrar också med en hel del protein, liksom nötter, fröer och vegetabiliska drycker baserade på till exempel soja.

Vegetabiliska livsmedel innehåller var för sig oftast inte de essentiella aminosyrorna i tillräckligt stor mängd, men tillsammans kompletterar de varandra. Detta kallas kompletterande verkan.  Ett exempel är spannmål och baljväxter. Spannmål innehåller tillräckligt av aminosyrorna metionin och cystein som det finns begränsat av i bönor, ärter och linser. Baljväxter innehåller mer av aminosyran lysin som det inte finns så mycket av i spannmål. Så förutsatt att du inte äter väldigt ensidigt, får du därför i sig tillräckligt med protein även om du äter enbart vegetarisk mat.

*All information hämtad från Livsmedelsverket

Fler lästips!

Inspirationsmagasin till din dörr – Gratis!

Beställ hem

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden

Lämna följande fält tomt