Hoppa till huvudinnehåll
Thumbnail

Vego och träning

Här får du tips och råd på hur du bemöter fördomar mot vegokost och träning samt tips på bra mat som ger dig energi och näring!

Foto: shutterstock / Oleksandra Naumenko.jpg

Hur får jag i mig allt jag behöver?

Nutritionisten Pernilla Berg svarar:

Det är extremt svårt att få proteinbrist i Sverige, nu råder en proteinhysteri. Det finns protein i alla livsmedel och du kan få i dig alla essentiella aminosyror bara genom havregrynsgröt. Kombinera olika livsmedel så klarar du dig fint. Om du tränar mycket löpning trampas många röda blodkroppar sönder. Det är lätt att få brist på järn och vitamin B12. Om man känner sig trött kan man testa värdena hos vårdcentralen. Jag rekommenderar vitamin B12 till alla veganer, oavsett om man tränar eller inte. Det vanligaste nybörjarmisstaget är att man får i sig för lite kalorier. Nötter är jättebra och man kan gärna berika maten med en omega 3-rik olja. Om du äter sallad kan du ringla över olja och lägga till baljväxter eller quinoa.

Vill du ändå stoppa i dig extra protein inför träningen?

Proteinpulver: Skippa animaliska proteinpulver (exempelvis vassle och kasein) och använda istället soja-,hampa- eller risbaserad pulver.
Nötter: En stor klick jordnötssmör! Ät direkt eller blanda i smoothies för att höja proteinhalten.
Bars: Det finns vegansk bars med extra protein. På Goodstore (både butik och via webbshopen) finns exempelvis Builder’s bars.

Inspirationsmagasin till din dörr – Gratis!

Beställ hem

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden

Lämna följande fält tomt