Hoppa till huvudinnehåll
Ett gäng vänner samlade kring ett bord och äter veganskt mat
Vegokoll

Rekordstort intresse för Veganuari

Allt fler vill ställa om kosten och äta grönare, det visar inte minst årets kampanj för Veganuari. I Sverige ökade deltagarantalet med mer än 50 procent och globalt var det fler än 400 000 som var med och provade veganskt under en månad.

Stora arrangemang som Grammisgalan, Golden Globe och Oscarsgalan har den senaste tiden valt växtbaserat, ett tecken i tiden om att vego har gått från en trend till en permanent förändring i vad vi äter. Detta märktes också under Veganuary, den brittiska kampanjen som Djurens Rätt anordnar i Sverige under namnet Veganuari. Som - vilket namnet skvallrar om - handlar om att prova veganskt under årets första månad.

Med fler än 400 000 deltagare globalt och en ökning på mer än 50 procent i Sverige jämfört med året innan har Veganuari blivit ett begrepp och en självklarhet för många. Att januari nu är en grön månad är här för att stanna, säger Francesca Vilches, konsumentansvarig på Djurens Rätt.

De som har deltagit i Veganuari har fått dagliga mail med recept, inköpslistor, veckomenyer och inspiration till varför en ska välja vego och tillsammans bidragit till att 11 000 djur slapp bli mat under januari. 

Förutom privatpersoner har företag som Orkla Foods, Food for Progress, Simris Alg och Indy Beauty var med under Veganuari i Sverige. Och även i handeln märks ett förändringen i vad vi äter -  nyligen rapporterades om hur en butik i Skövdehade ökat sin försäljning av veganska och vegetariska färskvaror med 96 % under januari jämfört med året innan.

För den som inte hann anmäla sig till den här kostnadsfria utmaningen kommer dock fler chanser. 
Vill du anta fler gröna utmaningar i år? Håll utkik här.

Bakgrund
Kampanjen Veganuari startade i Storbritannien 2014 och antalet deltagare har ökat för varje år. Hittills har närmare 1 miljon människor världen över deltagit i Veganuari. 

Vi är glada över att se ett brett spektra av företag som vill synas tillsammans med Veganuari och att både konsumenter och handeln bidrar till en ökad tillgänglighet för veganska produkter
Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor. 

Inspirationsmagasin till din dörr – Gratis!

Beställ hem

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden