Hoppa till huvudinnehåll
Ett foto av en växtbaserad burgare med ett till foto på en slaktare mot en ljurosa bakgrund.
Vegokoll

Oumph! har vunnit pris för deras "Human Meat Burger"

I slutet av juni vann Oumph! Silver i den prestigefulla tävlingen Cannes Media Lions med sin kampanj The Human Meat Plant-Based Burger. Priset får de i kategorin Brand Experience and activation - Retail Customer Acquisition and Retention för sitt lite okonventionella sätt att visa att allt är möjligt när det kommer vill växtbaserade produkter.

Oumph!
Varumärket Oumph! är en stor favorit i Norden och UK. Varumärket grundades 2015 i Sverige och producerar växtbaserad mat för en bred publik. Varumärket har de senaste åren rönt stora framgångar med utmärkelser som Livsmedelspriset 2015, Årets Dagligvara 2016 och Best Brand i World Food innovation Award 2021. Oumph! finns idag i hela Norden, Storbritannien, Irland, Nederländerna, Tyskland och Australien. Oumph! förvärvades av the LIVEKINDLY COLLECTIVE sommaren 2020.

Jag är otroligt stolt över detta pris och det fantastiska lagarbetet bakom kampanjen. Vår vision är att ändra vad människor äter och det är vårt uppdrag att använda kreativitet som verktyg för att åstadkomma denna förändring. Som ett litet varumärke måste vi vara extra modiga och redo att pusha lite gränser för att få genomslag och jag tycker denna kampanj är ett utmärkt exempel på hur vi gör just det, säger Henrik Åkerman, Global Brand Leader på Oumph!

Kampanjen
Under Halloween 2021 bjöd det växtbaserade varumärket Oumph! in till ett något ovanligt event i Stockholm. Nyfikna och modiga fick nämligen chansen att smaka världens första växtbaserade burgare med smak av människokött*. Genom att skapa denna special edition-burgare ville Oumph! visa att de kan få växtbaserad mat att smaka som vad som helst.

Att skapa en burgare med smak av människokött var galet, roligt och helt out of the box, och det är så kul att den nu blivit prisad med en Cannes Lion. Så fort vi visste vilken smak och textur vi ville åt gick produktutvecklingen av burgaren väldigt fort. Detta är verkligen det ultimata, konstiga sättet att visa att allt är möjligt när det kommer till växtbaserade produkter, kommenterade Anders ‘Ankan’ Linden, medgrundare och produktutvecklare på Oumph!

*Inga människor skadades i framtagandet av denna produkt.

Behöver du mer vegoinspiration i vardagen? Anta vår utmaning “Bli vegan på 28 dagar!” och få en kickstart i din vegoresa! Du får allt från veckomenyer, inköpslistor, förslag på frukost, alternativ till mellanmål och våra tankar kring mat.

Ladda ner inspirationsmagasinet gratis!

Ladda ner

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden