Megakoncernen storsatsar på veganska livsmedel
Orkla satsar på att till 2025 omsätta tre miljarder kronor i växtbaserade livsmedel och har som mål att till 2030 bli ett av Europas ledande bolag inom alternativa proteiner. För att bygga och utveckla den nordiska växtbaserade marknaden etablerar koncernen också ett sprillans nytt affärsområde; Orkla Alternative Proteins.
- Vårt mål är att nå ut till alla med växtbaserad mat och se till att människor kan välja dessa produkter utan att behöva kompromissa med smak eller konsistens. Vårt mål är att göra det enklare att välja hållbara alternativ till kött och mejeriprodukter som en del av vår dagliga kost, säger Maria Tilly, marknadsdirektör på Orkla Foods Sverige.
Stora koncernen Orkla innefattar bl.a. de växtbaserade (och vid det här laget välkända) varumärkena Anamma, Naturlì, Felix Veggie och Frankful. En del i koncernens satsning på mer vego är att Naturli’ kommer lanseras ännu mer brett i Sverige än vad det tidigare gjort.
Orkla ska fortsätta bygga och utveckla nya positioner inom växtbaserat. I Sverige har Anamma varit populärt med en tillväxt på över 600 procent sedan 2015.
Nu lanseras också Orkla Alternative Proteins. Genom detta vill Orkla stärka sitt fokus på teknik och långsiktigt utvecklingsarbete. Bolaget stärker även den kompetens som krävs för att utveckla nästa generations alternativa proteiner.
- Potentialen på våra nuvarande hemmamarknader och i nya områden är stor. Jag ser fram emot att komma igång med att rekrytera nyckelpersoner till OAP-organisationen och att arbeta nära alla som redan är engagerade i att bygga upp Orklas växtbaserade verksamhet, säger Elin Tveito Lidman, som utsetts till VD för Orkla Alternative Proteins.