Hoppa till huvudinnehåll
Thumbnail
Vegokoll

Lupinta - svensk protein

Lupinta är foodtech-företaget som vill använda sötlupin för att skapa framtidens hållbara köttsubstitut. De har hunnit utveckla en lupintempeh och håller just nu på att ta fram fler produkter med lupin som grund.

För ett par år sedan var de ingen som kände till lupiner, annat än de färgglada blommorna som växer vilt längs vägrenar. Men det är inte den sortens lupiner vi skriver om här, utan kusinen sötlupin. Första gången vi på Välj Vego fick upp ögonen för sötlupin var det just i en soygurt blandad med lupinprotein. Efter det har det varit ganska tyst om lupiner, men nu kommer Lupinta med nya tankar och idéer om hur vi kan förädla denna fantastiska ärtväxt.  

Proteinskiftet innefattar mer än bara soja. Flera baljväxter har börjat göra entré på marknaden, inte minst gula ärtor i både Bärta, Sproud, Peas of Heaven och Pease från Findus. Fantastisk för sojaallergiker och för att få variation både vad gäller proteinkälla och typ av produkt som finns på marknaden. Nu börjar sötlupin att få strålljuset på sig, inte minst då den går att odla i de söderliga breddgrader av Sverige.

Eslam Salah, entreprenören bakom Lupinta har en bakgrund som agronom på Sveriges lantbruksuniversitet och det var där han kläckte idén om att utveckla fler sorters livsmedel med lupin.

I den by i Egypten som jag är ifrån äter vi mycket lupinbönor som snacks. Det var något jag ville att mina vänner skulle få smaka så jag började göra lupinsnacks till dem. Det var då jag kom på idén att flera borde få äta lupin och att det fanns en marknad för det.

Efter det påbörjade Eslam ett mindre forskningsprojekt för att studera lupinprotein närmare. Med stöd från både SLU och Malmö universitet kunde han komma igång med Lupinta. Nu har företaget tagit fram en lupintempeh och närmast på tur är en lupinfalafel. I skrivande stund säljs Lupinta lokalt i Malmö hos restauranggrossister och snart på några lokala butiker. För den som är sugen på att få tag på produkterna kommer Lupinta inom en snar framtid lansera en crowdfundingkampanj för att så snabbt som möjligt kunna nå ut till privatpersoner. Målet är att etablera sig på den Svenska marknaden och de siktar sedan mot resten av Europa.

Inspirationsmagasin till din dörr – Gratis!

Beställ hem

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden

Lämna följande fält tomt