
Att ha vegofärsen bredvid den animaliska färsen i affären kanske inte är en lockande tanke för den inkörda veganen, men det kan ha många fördelar. En undersökning som Hemköp beställde i början av augusti visar att 27 procent av de svenska konsumenterna skulle välja mer vegetariskt om det fanns sådana alternativ bredvid de animaliska produkterna i butiken. Den siffran uppgår till 40 procent bland barnfamiljer.
Nu testar Hemköp en kampanj kallad “Variera med vego”, där vegoprodukterna ligger intill de animaliska produkterna. I fjol ökade Hemköps försäljning av det vegetariska sortimentet med cirka 50 procent i Stockholmsområdet. Men i en intervju med Lantbruk, betonar Åsa Domeij, hållbarhetschef hos Axfood (ägarföretaget), att den växande efterfrågan på vegetariska alternativ inte är exklusivt för Stockholm eller andra storstäder.
– I en spännande framtid kan vi ha en proteindisk i stället varifrån konsumenterna kan göra hållbara val, säger Domeij till tidningen Lantbruk.