Hoppa till huvudinnehåll
Vegansk burgare delas i två
Vegokoll

Det finns pengar att tjäna på växtbaserat

Under augusti skrev jordbruksaktuellt om en dansk slakt jätte som nu tar fram en växtbaserad burgare. Några av de stora svenska företagen som Pastej Köket har redan kommit igång med sitt veganska sortiment. Och anledningen är enkelt - en växande efterfråga och stor vinstmarginal.

Branschorganisationen Växtbaserat Sverige visar på en stadig ökad efterfråga av växtbaserade produkter. Vi står inför paradigmskifte som drivs av unga konsumenter som vill äta på ett sätt som är snällt mot planeten. En av världens största banker tror att marknaden för köttsubstitut kommer att öka med 1,4 miljarder kronor under en tioårsperiod.

Sverige som redan står i framkant med veganska produkter som Oatly och Oumph! kan ha mycket att tjäna, Branschorganisationen Växtbaserat Sverige menar på att vi ska satsa på export och forskning.

Och egentligen är det inte så konstigt att det är bättre vinstmarginal. Djur är mellanhand i livsmedelsproduktion och är dyra i drift. Det är mer effektiv att använda mark och grödor för att skapa produkter än att mata djur och sedan skapa produkter av djuren. Eftersom vi lever i en värld där ekonomi styr, känns det positivt att flera får upp ögonen för lönsamheten hos grödor. 

Ladda ner vårt nya inspirationsmagasin - helt kostnadsfritt!

Ladda ner

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden