Att handeln lockar kunder med erbjudanden på kött är ohållbart på så många vis. Det menar Anna Richert, matexpert på WWF:
Det leder till att hållbarhetsmålen blir omöjliga att nå, och till att det nödvändiga skiftet till mer växtbaserat hindras.
Till grund för kritiken ligger en Superlist-undersökning, ett multinationellt forskningsprogram som drivs av tankesmedjan Questionmark. Tillsammans med WWF har de undersökt de fyra stora kedjornas köttkampanjer under sex veckor i augusti och september och konstaterat att varje vecka som undersöktes fanns det erbjudanden på köttprodukter, och två av tre erbjudanden på köttprodukter var flerköpserbjudanden.
Enligt WWF är minskad köttkonsumtion en av de viktigaste åtgärderna för att få ner klimatgasutsläppen. Organisationen hänvisar även till ny brittisk forskning som visar att köperbjudanden av typen ”tre till priset av två” också leder till ökad konsumtion.
Den största orsaken till globala miljöförändringar är livsmedelsproduktionen, som ensam står för upp till 30 % av de globala utsläppen av växthusgaser. Klimatförändringarna utvecklas snabbt, vilket leder till förödande effekter på miljön på global nivå. Det som har drivit den globala förändringen mot kosthållningar som är animaliebaserade och energitäta är ökande inkomster, snabb urbanisering och otillräcklig tillgång till näringsrik mat.
Sverige står inte utanför problematiken. Trots medvetenhet om utmaningar inom hållbar utveckling överstiger den genomsnittliga svenska kosten också de globala planetära gränserna för utsläpp av växthusgaser, vilket innebär att även vi svenskar måste ändra våra kostmönster.
Svenska invånare konsumerar för mycket tillsatt socker, mättat fett och salt, samtidigt som vi äter för lite frukt, grönsaker, fullkorn och fibrer. Den här kosthållningen är inte bara ansvarig för att bidra till miljöförstöring, den ökar också förekomsten av hjärtsjukdomar, cancer, typ 2-diabetes och stroke, vilket bidrar också till en stor ekonomisk belastning i samhället.