Hoppa till huvudinnehåll
Vegokoll

Populära sportmärket adidas tar ställning mot päls

Fur Free Retailer-programmet välkomnar idag det internationellt kända sportmärket adidas. Med detta garanterar sportjätten en pälsfri framtid! Dagens löfte om att permanent avstå från päls är en tydlig ståndpunkt för djurvälfärden. 

Idag garanterade sportjätten en pälsfri framtid då de ansluter sig till det globala programmet Fur Free Retailer. Adidas säljer för tillfället inte produkter gjorda av djurpäls, men dagens löfte om att permanent avstå från päls är en tydlig ståndpunkt för djurens välfärd. 

 Adidas driver hållbarhetsfrågor inom alla delar av vårt produktsortiment och i hela vår affärsverksamhet. Vi har redan uteslutande köpt mer hållbar bomull sedan 2018, kommer endast att använda återvunnen polyester från 2024 och kommer i år att lansera den första löparskon som är gjorda för att återvinnas. Likaså växer antalet veganska produkter med de tre kända ränderna - sedan förra året har de populära sneakersklassikerna Stan Smith och Superstar funnits som veganska versioner. Det permanenta avfärdandet av päls stärker vårt åtagande att skala upp innovativt och hållbart material, säger Frank Henke, Senior Vice VD för hållbarhet på adidas.

Som ett av de största sport klädmärkena i världen leder adidas vägen för fler märken att byta till djurvänliga alternativ. Djurens Rätt, tillsammans med Fur Free Alliance, är glada att välkomna adidas som det klädföretaget nummer 1 500 som går med i Fur Free Retailer, även känt som pälsfria listan.

 Vi är glada över att välkomna adidas som det 1 500:e varumärket som går med i vårt Fur Free Retailer-program. Engagemanget för en pälsfri policy är inte bara medkännande, det är också framåtblickande. Dagens konsumenter stöder modemärken som bryr sig om djur och miljön och adidas satsning på hållbart material gör dem till en ledare i det avseendet, säger Brigit Oele, programchef för Fur Free Alliance.

Adidas åtagande är en milstolpe för Fur Free Retailer, ett program som finns i mer än 25 länder runt om i världen. Det bygger på att stora och små aktörer samt globala modemärken som Prada, Gucci, Zara och H&M tar ställning mot päls.

Under de senaste åren har mer än ett dussin europeiska länder infört förbud mot pälsproduktion bland dem Norge, Belgien och Nederländerna. USA:s delstat Kalifornien har tagit det ett steg längre och förbjudit försäljningen av päls.

Skänk en gåva till Djurens Rätts arbete! Som givare stödjer du Djurens Rätts arbete för djuren. 

Ladda ner vårt nya inspirationsmagasin - helt kostnadsfritt!

Ladda ner

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden