Hoppa till huvudinnehåll
Thumbnail

Barn och vego

Sitter du och undrar om ditt barn verkligen får i sig all näring de behöver med vegomat?  Vi hjälper dig genom djungeln av fettsyror, vitaminer och mineralämnen som små kroppar behöver.

Var hittar du näringen?

Alla kan behöva en dos kunskap om mat, dess näring och dess funktion för kroppen. Det är inte farligt att ge vegansk kost till barn, men precis som för mycket kan detta kräva en del kunskap och planering. Om den veganska kosten är väl sammansatt, innehåller berikade produkter och ger tillräckligt med energi så går det fint att ge det även till barn. Nedan följer de näringsämnena som är bra att hålla koll på, mer kan ni läsa på slv.se. 

OBS! Risdrycker innehåller arsenik och bör därför inte ges till barn under sex år. 

Protein och energi

Det är sällan ett problem att barn får i sig för lite protein, både baljväxter och fullkornsprodukter innehåller protein så väl som färdiga produkter gjorda på soja, havre eller vete. Det kan däremot vara lite svårare för barn att få i sig tillräcklig med energi, det beror på att vegetabilier innehåller lite energi men mycket fiber. Fiber ger en bra mättnadskänsla men lite energi, därför är det viktigt att se till att barnet får i sig tillräckligt med energi, dvs kalorier.

Tips!

1. Se till att sprida måltiderna och mellanmålen jämnt över dagen så att barnet orkar äta upp.

2. Var uppmärksam med att barnet följer tillväxtkurvan.

Fler lästips!

Inspirationsmagasin till din dörr – Gratis!

Beställ hem

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden

Lämna följande fält tomt