Hoppa till huvudinnehåll
Thumbnail

Var hittar jag näringen?

Det är sällan det pratas så mycket om näring som när någon berättar att den precis blivit vegan. Har du också frågor och funderingar? Det är lugnt! Vi har samlat kunskap om de vanligaste näringsämnena som tillfrågas.

Thumbnail

Protein och energi

Det är sällan ett problem att få i sig för lite protein, både baljväxter och fullkornsprodukter innehåller protein så väl som färdiga produkter gjorda på soja, havre eller vete. Proteinbrist bruka uppstå i samband med energibrist och är vanligt förekommande i länder där svält råder. Risken uppstår med andra ord nästan enbart om du äter för lite mat eller mat som är för energisnål.

Fettsyror

De flesta, även de som äter blandkost, får i sig för lite fleromättat fett, särskilt omega-3-fett. Därför är det bra att använda rapsolja eller matfett gjort på rapsolja i matlagningen. Till skillnad från till exempel olivolja innehåller rapsolja nämligen omega-3-fett. Det är inte samma omega-3-fett som finns i animalier samt i vissa alger, det som kallas EPA och DHA. Men kroppen kan omvandla en del av rapsoljans fett till den sortens omega-3. En annan källa till omega-3-fett är valnötter.

Thumbnail
Thumbnail

Vitaminer och mineralämnen

Vissa näringsämnen är mer eller mindre viktiga att hålla koll på som vegan. Vitamin B12, D och riboflavin är viktiga vitaminer att hålla koll på, och selen och järn är viktiga mineralämnen.