Hoppa till huvudinnehåll
Thumbnail

Var hittar jag näringen?

För många blir näringen med vegankost ett stort orosmoment. Därför har vi samlat in och sammanfattat information om näring nedan. Alla här näringsämnen har ett längre avsnitt så att ni kan klicka er vidare och fördjupa era kunskaper. 

1. Protein

Protein i vegetabilier

Bönor, linser och andra baljväxter är bra vegetabiliska proteinkällor. Det finns även olika produkter som quorn, tofu och "sojakött" som innehåller mycket protein. Bröd och andra spannmålsprodukter bidrar också med en hel del protein, liksom nötter, fröer och vegetabiliska drycker baserade på till exempel soja.

2. Fettsyror

Fettsyror
Fett ger kroppen energi i koncentrerad form och lagras i fettväven som energireserv. Fettväven är dessutom värmeisolerande och ger skydd åt inre organ. Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormonliknande ämnen. Fett behövs också för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

Fetterna förser oss också med livsnödvändiga, så kallade essentiella, fleromättade fettsyror. Dessa fettsyror kan inte kroppen tillverka själv utan vi måste få i oss dem via maten. De essentiella fettsyrorna påverkar en rad funktioner i kroppen, bland annat blodtryck, blodets levringsförmåga och immunförsvaret.


 

3. Vitaminer och mineralämnen

Vissa näringsämnen är mer eller mindre viktiga att hålla koll på som vegan. Vitamin B12, D och riboflavin är viktiga vitaminer att hålla koll på, och zink och järn är viktiga mineralämnen.

Fler lästips!

Inspirationsmagasin till din dörr – Gratis!

Beställ hem

Prenumerera på vegobrevet

Håll dig uppdaterad om vad som händer här och i vegovärlden

Lämna följande fält tomt